onsdag 13 januari 2010

Svepskäl för att dra sig ur Kina?

Såg nyligen ett inslag på CNN där en av deras kommentatorer uttalade sig om Google och hon nämnde att Kina som marknad inte har varit framgångsrik för Google och att företaget väljer detta intrånget i gmail för en uppmärksammad exit ur landet.

Google har idag en omsättning på 22 miljarder dollar och endast 100 miljoner dollar kommer från den kinesiska marknaden. Den dominerande aktören i Kina är idag den kinesiska sökmotorn Baidu och den är också uppbackad av den kinesiska regimen som hellre ser inhemska aktörer på internetmarknaden. Med tanke på att Kina är en så pass liten marknad för Google kan de ha gjort bedömningen att det inte är värt att vara kvar.

Ett smart sätt kan därför vara att framstå som en martyr som hänvisar till mänskliga rättigheter medans det egentliga skälet är rent ekonomiskt. Detta kan i så fall leda till goodwill för Google och eventuellt leda till att folk i väst som använder Yahoo (som fortfarande låter sin sökmotor censureras i Kina) går över till Google.

Vi får se hur det slutar. Kina är idag världens största internetmarknad med över 400 miljoner användare och att dra sig ur en sådan marknad kan visa sig vara ödestiget.

Svensk press om Google och Kina:

DN
SvD
IDG Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar