måndag 4 januari 2010

Är det mer status att läsa en "fysisk" bok?

Väldigt intressant frågeställning det här med hur mycket du läser. Själv fick jag under nyårsmiddagen frågan om jag läser mycket och mitt svar blev att jag läser mycket, men framför allt på nätet, dvs inte så mycket böcker. Min slutsats av mitt eget svar är att jag nedvärderar min information/kunskapsinhämtning från nätet när jag tar upp det med mina vänner. Av någon anledning är det mer status att vid middagsbordet säga att man läser mycket "fysiska böcker" medans läsandet av nätartiklar och bloggar känns mindre statusfyllt.

Personligen är jag överförtjust i möjligheten att finna all världens kunskap via nätet. Jag läser dagligen alla de stora dagstidningarna i Sverige (www.dn.se, www.svd.se www.aftonbladet.se, www.di.se och www.expressen.se) samt www.nytimes.com. Utöver detta följer jag ett antal svenska och internationella bloggar/sajter (www.usabloggen.org, www.kurzweilai.net, www.singularityhub.com samt använder Wikipedia flertalet gånger dagligen.

Dessutom har jag ett konto på www.amazon.com där jag läser utdrag av e-böcker helt kostnadsfritt. Visste ni förresten att man via Amazons "Search Inside" funktion kan läsa upp till en tredjedel av allt innehåll i de böcker Amazon säljer? Det är rätt mäktigt och framför allt givande när man vill läsa faktaböcker när man nödvändigtvis inte måste läsa hela boken.

Trots att jag tycker att läsandet på nätet är så givande för min egen del känner jag att det inte är lika "fint" som "traditionellt" bokläsande. Men nu är det slut på detta, från och med idag kommer jag stolt framhäva mitt läsande på nätet, det är bekvämt, flexibelt och mer innovativt (möjligheten till att kommentera artiklar, bloggar etc) och kanske det viktigaste av allt, det är den rikaste källan på kunskap du kan hitta.

Slutligen funderar jag på vad man säga till vänner när man sitter hemma och läser på nätet och teven är på i bakgrunden. Ofta brukar jag säga att jag sitter och surfar runt, men det känns inte helt klockrent, någon som har ett bättre uttryck för detta?

DN Share

1 kommentar:

  1. Att sitta vid datorn ger associationer till TV-tittande / TV-spel medelst konsoler.

    Den digitala läsupplevelsen behöver förbättras men det kommer väl snart läsplattor som i högre grad efterliknar tidningar och böcker.

    Då kommer dom sociala normerna att ändras med nya generationer som tar tekniken för självklar.

    SvaraRadera