onsdag 27 januari 2010

20 års förlust för SAAB - vad säger framtiden?

På tisdagen blev det klart att Spyker köper SAAB och nu är det upp till bevis för bolaget att leverera. Det intressanta är att inte bara SAAB har en historik med enbart förluster utan även Spyker har ett lika troget förflutet, eller tom sämre än SAAB, Spyker har aldrig gått med vinst. En ekonomijournalist på SVT jämförde de båda bolagens historik med matematik. Han sa lite sarkastiskt att minus plus minus blir plus och förhoppningsvis stämmer detta i det nya äktenskapet.

Jag är ingen expert inom bilvärlden, men allt jag har läst in mig på vad gäller framtiden om bilindustrin säger att den kommer att konsolideras i en uppgörelse med de stora biljättarna. Fiats VD sa igår på en presskonferens i Stockholm att han trodde det framöver kommer att finnas 6 stora spelar på den globala bilmarknaden och att minst en av dessa kommer att vara kinesisk. Idag finns det över 10-talet bilproducenter. Han trodde inte alls på Saab utan de var dömda att misslyckas pga deras låga volymer och brist på långsiktig finansiell styrka.

Utöver tillverkningskapacitet behöver man också lyckas att sälja bilarna, dvs lyckas med marknadsföringen och fungerar inte detta spelar det ingen roll om man har världens mest effektiva bilfabrik. Det som behövs här för att lyckas är en vass marknadsföringsstab och då behöver man ha en VD som är med på samma linje. Frågan är då om SAABs VD ska få vara kvar, han har ju inget positivt track record att prata om.

Det kanske är bäst att sparka Jan-Åke Jonsson och få lite nytt blod in i organisationen för att överhuvudtaget ha en rimlig chans att lyckas.

 Aftonbladet
DN
Aftonbladet1
Expressen
DN1
Aftonbladet2
Aftonbladet3
DN2
DN3
DN4
GP
GP1
GP2
GP3
SVD
SVD2 Share

2 kommentarer:

  1. "Jag är ingen expert inom bilvärlden, men allt jag har läst in mig på vad gäller framtiden om bilindustrin säger att den kommer att konsolideras i en uppgörelse med de stora biljättarna. "

    Ehh, det där sa man för tjugo år sen också, man menade att det skulle finnas 3 biltillverkare i världen vid den här tiden. Se så dåligt det stämde. Att stora tillverkare är mer lönsamma har ju visat sig stämma sisådär (GM hade ju konkat om inte Obama stöttat dem), dessutom är det inte helt enkelt att slå ihop bilmärken/företag då man riskerar att vattna ur varumärken och missa kunder då man inte har vett att behålla olika bilmärkens särdrag (tex GMs misshandel av SAAB). Små aktörer kan vara lättrörliga och tvingas bli effektivare. Det är ju faktiskt SAAB som har europas mest effektiva bilfabrik!

    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om Saab men Volvos vinst täckte bara Fords portokostnader! :)

    SvaraRadera