tisdag 5 januari 2010

Ok, låt oss tänka nyktert kring klimatet

Jag kom på mig själv häromdagen när jag funderade på hur man reagerar när det är onormalt väder. Jag tänkte då tillbaka på hur det var i somras när temperaturen låg runt 30-sträcket några dagar. Då ansåg man att värmeböljan med högsta sannolikhet var ett resultat av den globala uppvärmningen och man fick sina argument bekräftade kring global warming. Men nu när det blir så där "sjukt kallt" som det var idag, minus 14 i Stockholm och snålblåst, då börjar man helt plötsligt tvivla på att jorden håller på att värmas upp och istället funderar man över om golfströmmen ska försvinna och att nästa istid är på intågande.

Dessa funderingar vi får i dessa tider känns inte helt trovärdiga, utan man tenderar att tänka på nuet och att känslorna tar över istället för fakta. Det jag vill ha sagt är att det enda som egentligen är intressant är hur genomsnittstemperaturen över HELA året ser ut, och inte bara i Sverige, utan på hela jordklotet, DET är intressant och jämföra dessa år bakåt i tiden. Om vi utgår från det resonemanget kan vi nog ta oss ett steg framåt, annars försöker man bara få sina egna argument bekräftade, det visar dagens debatt:)

Men sen är det helt ok att klaga på hur sagolikt sjukt kallt det var idag och att mitt rövskägg höll på att frysa till is, men det är en annan femma...

DN
 
Aftonbladet Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar