onsdag 20 januari 2010

Sex med döda, sjukt - Men smart marknadsföringsknep

Det är naturligtvis tragiskt att Facebook gruppen ”2kr per medlem till jordbävningsoffren i Haiti” har dragit nytta av folks välvilja i efterspelet kring jordbävningen på Haiti. Det positiva i det hela, vad jag kan förstå, är att ingen har skänkt pengar till gruppen utan att de endast har "lovat" att skänka pengar när de kommer upp i ett visst medlemsantal vilket i det här fallet var 200 000. Sedan att gruppen bytte namn för att helt plötsligt byta till nekrofili är jättetragiskt, men troligtvis låter det som ett pojkstreck, någon som vill få sin infantila humor att sprida sig långt utanför kompiskretsen.

Men, det allra mest intressanta i det hela är att en eller flera personer lyckats att samla hela 200 000 svenskar att gå med i gruppen är anmärkningsvärt. Det är 2,2 % av HELA Sveriges befolkning och det visar på Facebooks potentiella genomslagskraft. Tänk på hur man på ett hederligt sätt skulle kunna använda sig av en sådan kampanj i ett gott syfte. Det jag tänker på är den senaste diskussionen om att svenska bönder tagit in Belgian Blue och använt denna kreatur till svenskt nötkött. Detta har fått stor uppmärksamhet i media och orsakat vrede bland konsumenterna. Om man nu är säljande köttproducent skulle man kunna använda Facebook i ett gott syfte där man skriver att man är emot denna typ av köttproduktion samtidigt som man på ett lågbetonat sätt marknadsför sitt varumärke där man tydligt förklarar att man inte säljer detta kött. På detta sätt kan man bygga en positiv syn på sitt varumärke samtidigt som man förhoppningsvis också kan öka försäljningen genom ett så pass enkelt och billigt sätt som att starta en Facebook grupp.

Slutligen, människan reagerar olika på hemska respektive goda händelser och lustigt nog är dessa känslor starkare för negativa händelser än för positiva. Därför tror jag att man har mest nytta av att lyckas med en sådan här kampanj av en händelse av negativ klang.

Aftonbladet
SvD
SvD1
SvD2
SvD3
 GP
Sydsvenskan
BLT
DN Share

2 kommentarer:

  1. Väl skrivet, kunde inte sagt det bättre själv :)
    //e

    SvaraRadera
  2. Tack för feedbacken!

    Ser fram emot att följa denna utveckling framöver, det känns som ett outforskat område med mycket möjligheter:)

    SvaraRadera