fredag 8 januari 2010

Arbetarjobb i Sverige ett minne blott

Nu får vi väl se om detta var spiken i kistan för Saab, varje gång det har sett kört ut har det kommit fram att det fortfarande finns en "chans".

Hur som helst, om det nu är finito bör vi fundera på vad de tidigare bilbyggarna och tjänstemännen i Trollhättan ska göra nu. En ny bilindustri känns inte så troligt och kanske inte heller önskvärt längre. Sverige är i dagsläget inte det mest optimala landet att bygga bilar i. Anledningen till det är lönekostnaden, det är betydligt billigare att välja länder som Kina där både mark och löner är avsevärt lägre. Dock kan detta ändras när automationen blir ännu mer effektiv. Först när automationen gör att bilbyggandet blir lönsamt att bygga bilar i Sverige kan detta bli aktuellt. Värt att notera är att då kommer det inte anställas några arbetare utan mer övervakare och en liten grupp av ingenjörer och marknadsförare/försäljare.

Med andra ord, klassiska arbetarjobb ala bilindustrin kommer att krympa ordentligt i Sverige. Det enda som kan kompensera dessa jobb i en liten skala kan vara nya jobb inom förnyelsebar energi. Här kan det komma att finnas ett behov inom tillverkning, men med tanke på automatiseringseffekten, räkna inte med några stora jätteanställningar.

DN
DN1
DN2
Aftonbladet
Aftonbladet1
SvD
SvD1
SvD2
SvD3
GP Share

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Beskedet idag från General Motors om att försätta Saab Automobile i Likvidation genom att man tillsatt en likvidator är allvarligt.

    Men, man måste se det hela ur ett större perspektiv, nämligen överproduktion av bilar i världen. Bolag köps upp, bolag säljs, bolag läggs ned.

    Frågan som blir särskilt svår att hantera är frågan om ansvaret för personalen när en likvidator tillsätts. Det är ju som så att när likvidatorn tillsatts så upphör företagsledningens ansvar för bolaget. Det betyder att GM har inget ansvar för SAAB och de anställda. Så frågan blir då vem man har MBL-förhandlingar med. Det finns ju inte längre någon motpart för facket att förhandla med då likvidatorn övertar ledningens ansvar.

    Så risken är mycket stor att dessa bara kastas ut på gatan och inte ens får ett avgångsvederlag och med största sannolikhet tvingas de gå till socialen allihopa eftersom det brukar ta minst 6 månader från det att man blir arbetslös till dess att handläggarna är klara och betalar ut ens A-Kassa.

    Men, om man äger något så kan man som sagt var inte få hjälp med försörjningsstöd, utan då måste man först sälja allting man äger inklusive sin bostad.

    Så frågan är ju hur skall de drabbade klara det här.

    Må Gud vara med dem!

    Mvh

    Mikael

    SvaraRadera
  2. Om det inte är lönsamt att tillverka bilar i Sverige så hur lönsamt är det att bygga bilar i Tyskland????

    SvaraRadera
  3. Får ju verkligen hoppas att de som slutar på SAAB får en rimlig ersättning, men vad jag har läst tidigare kommer avvecklingen att ta flera år, vilket gör att många förmodligen får lön fram tills dess och i bästa fall hitta nya jobb under denna tid.

    Vad jag vet så tillverkar många av de tyska bilmärkena stora volymer bilar i östeuropa som tex Slovakien. Detta är ett steg i övergången österut och jag tror inte företagsledningarna självmant gör nya investeringar i Tyskland. Dock har ju BMW, Mercedes och Porsche betydligt högre priser än Volvo och Saab vilket genererar en högre marginal...

    SvaraRadera
  4. På längre sikt är jag övertygad om att jordbruket kommer att kompensera förlorade industrijobb. Om billig energi (olja) blir en bristvara, måste fler bruka jorden.

    SvaraRadera